Fri frakt vid köp över 900 kr Gåva vid köp

Användarvillkor

Att handla i butik & webbutik

Vår ambition och drivkraft är att kunna erbjuda Dig som kund en stor bredd av produkter inom olika miljövänliga och ekologiska segment.

Du som kund skall känna Dig säker i att vi på Vellnez alltid testat och kontrollerat så väl produkt som producent innan vi tar in våra nya produkter till försäljning.

Vi är alltid intresserade av att ta in fler nya produkter, har Du något tips så hör gärna av Dig!

Köpregler

För att handla produkter i Vellnez webbutik krävs det att Du fyllt 18 år eller har målmans medgivande, med kund avses fysisk person.

Beställning i webbutik

Beställning av produkter sker via Vellnez webbutik på www.vellnez.se. Beställningar expedieras och skickas som standard samma dag med PostNord. Beställning besvaras av oss via skriftlig orderbekräftelse med ordernummer till vald e-postadress. Beställning är bindande från Vellnez sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund. Vellnez förbehåller sig rätten att neka kund köp samt att alla orderbekräftade beställningar anses vara bindande. Det är av största vikt att Du kontaktar oss omedelbart om Du av misstag beställt felaktigt. Vi restnoterar inga varor om de är slut utan de får ombeställas. Skulle ett lagersaldo visa fel p.g.a felsynkronisering så kontaktar vi Dig omgående.

Varupriser

Alla priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms. Vellnez reserverar sig för prisförändringar, eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo som vi inte kan råda över. Eventuella rabattkoder får ej kombineras med kampanjvaror eller nedsatta produkter.

Lagervaror och leveranstid

Produkter som saluförs på Vellnez webbutik avses alltid finnas i lager för omgående leverans, vid slut på lager visas detta men felaktigheter / avvikelser kan förekomma vilket vi friskriver oss ifrån. Normal leveranstid för produkter är 1-3 vardagar från det att vi mottagit och registrerat Din order (röda dagar ej inräknat). Vid order av en beställningsvara läggs en order hos tillverkaren i samband med att Din beställning registreras hos oss. Observera att din ångerrätt är begränsad vid beställning av beställningsvaror. Läs mer under Ångerrätt.

Leveransförsening / slut i lager

I vår webshop redovisar vi om produkt finns i lager eller är slut i lager, vid slut i lager lämnas besked om förväntad ankomstdag till oss.

Om leveransförsening av någon anledning uppstår på hela eller delar av ordern kommer vi att kontakta Dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera Din beställning så snabbt som möjligt och Du som kund har rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Vellnez förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid längre leveransförsening.

Frakt

Fraktfritt över 699 kronor. Vid köp under 699 kronor tillkommer fraktkostnader från 66 kronor och uppåt beroende på storlek och vikt. Vi fraktar med PostNord.

Betalning

Vi använder oss endast av kreditkortsbetalningar (VISA, MasterCard & Dankort) och Du kopplas mot Worldline säkra betalserver. I fysisk butik sker betalning med medel enligt ovan samt även kontanter eller Swish-betalning.

Presentkort

1. Hur länge gäller presentkort?

Vellnez presentkort gäller i 24 månader från inköpstillfället.

2. Kan jag byta mitt presentkort mot kontanter?

Nej, vi byter inte presentkort mot kontanter, man kan ej heller köpa nytt presentkort med redan köpt presentkort.

3. Gäller öppet köp på presentkort?

Öppet köp/ångerrätt gäller inte på Vellnez presentkort.

4. Får jag kontanter tillbaka om jag handlar för mindre än kortet är värt?

Nej, pengarna finns kvar på presentkortet och du kan handla för resterande belopp vid nästa köptillfälle, efter 2 år nollas presentkortet automatiskt i systemet.

5. Kan jag köpa något som är dyrare än summan på kortet?

Absolut, Du lägga till mellanskillnaden.

6. Om jag har handlat ett presentkort och returnerar varan, får jag då pengar tillbaka?

Köper Du en vara med presentkort och sedan gör en retur på varan får Du ett tillgodo hos Vellnez. Man får inte kontanter tillbaka när varan ursprungligen är köpt med ett presentkort. Tillgodo är giltigt i 1 år från datumet av utfärdandet.

7. Får jag ett nytt presentkort om jag tappar det?

Nej, vi ansvarar inte för förlust eller stöld av presentkort. Presentkort är en värdehandling precis som kontanter.

Hämta i butik

Naturligtvis är Du välkommen att hämta Din order i vår lokala butik i Kungälv och detta är självklart kostnadsfritt. Du väljer fraktalternativet ”Hämta på Vellnez” när Du checkar ut i kassan. Du får en avisering via SMS eller e-post beroende på hur Du valt att bli aviserad när ordern är klar för hämtning.

Leverans till utlämningsställe – PostNord

Vi levererar enbart inom Sverige samt till närmaste PostNord-utlämningsställe på Din ort, oftast en livsmedelsbutik eller bensinmack. Du får en avisering via SMS eller e-post beroende på hur Du valt att bli aviserad.

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för återfrakt och eventuell postförskottsavgift. Tänk på att liggetiden på Postens utlämningsställen har förkortats till max 14 dagar. Ej utlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 110:- och debiteras i efterskott.

Ångerrätt

Vi på Vellnez vill självklart att Du ska vara 100% nöjd med Ditt köp. När Du handlar hos oss har Du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen på lagervaror, detta gäller dock ej på produkter utan sigill d.v.s. en metallfolie innanför korken. Av säkerhetsskäl kan vi ej ta i retur produkter där man  kan ha tillfört något som kan skada innehållet.

Du får självklart t.ex. plocka upp och titta på varan men produkten skall skickas tillbaka i originalskick och i oskadad originalförpackning. Vid eventuell värdeminskning av varan på grund av t.ex. öppnande, test eller avemballering har vi rätt att ta ut en ersättning för denna värdeminskning. Hur stort det avdraget blir beror på hur omfattande påverkan på varan är och vilka möjligheter vi har att sälja varan på nytt.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig kontakta oss på 0303-10039 eller info@vellnez.se. Vi informerar Dig då om hur Du går tillväga för att returnera Ditt köp. Observera att Du aldrig ska skicka tillbaka en vara utan att först kontakta oss.

Returfrakten står Du som kund för, skulle det ske en transportskada på vägen tillbaka till oss är Du som kund ansvarig för detta. Du kan returnera varan i vår butik och det är naturligtvis alltid kostnadsfritt.

Kreditering och återbetalning av Din retur görs naturligtvis omgående efter det att vi mottagit och godkänt Din retur. Återbetalningen sker via samma betalmetod som valdes vid Din beställning.

Observera att ångerrätt inte gäller för företag!

Retur

För att returnera en vara som Du köpt hos oss skall Du alltid först kontakta oss på 0303-10039 eller på info@vellnez.se. Vi informerar Dig därefter om hur Du går tillväga för att returnera Din vara. Observera att Du aldrig ska returnera en vara utan att först kontakta oss. Returfrakten står Du som kund för, skulle det ske en transportskada på vägen tillbaka till oss är Du som kund ansvarig för detta. Du kan returnera varan i vår butik och det är naturligtvis alltid kostnadsfritt, uppvisande av kvitto är ett krav.

Reklamation, garanti och fraktskada

Vi på Vellnez vill självklart att Du ska vara 100% nöjd med Ditt köp. Vellnez tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer varvid vi åtar oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Om Du får problem med en produkt så kontakta oss snarast.

Om Du åberopar garanti skall Du skyndsamt kontakta oss. Vänligen kontakta oss gärna innan köp för ytterligare information om just Din vara. Kvitto på betald vara gäller som garantisedel, spara därför alltid kvittot under garantitiden.

När Du tar emot ett paket så ber vi Dig att undersöka om det är några yttre skador på paketet. Om Ditt paket är skadat vid leverans/uthämtning så måste Du direkt anmäla detta till transportören/ombudet samt anmäla detta till oss så fort som möjligt, tänk på att ansvaret övergår till Dig som köpare om Du inte anmäler detta i tid, vanligtvis tre (3) arbetsdagar. Transportbolagen kräver att vi visar bilder på både emballaget och på själva skadan på varan, så ta gärna en bild med kamera och bifoga i Din anmälan. En fraktskada anmäler Du enklast via info@vellnez.se, där Du även kan bifoga Dina bilder. Vid frågor om fraktskador kan Du även nå oss via telefon på 0303-10039, måndag – fredag kl.10.00-18.00 samt lördag 10.00-15.00.

Tvist

Den 15:e februari 2016 kom en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare. Denna onlineplattform syftar att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist så hänvisar vi dock till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Se även konsumentverket och distansavtalslagen samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/consumers/odr

Personuppgifter och Cookies

När Du handlar via Vellnez webbutik uppger Du information som t.ex. namn, adress och telefonnummer. I samband med Din registrering och beställning godkänner Du att vi lagrar och använder Dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot Dig. Vänligen kontrollera Dina uppgifter en extra gång innan Du slutför Din beställning. Om felaktiga uppgifter anges kan detta medföra extra kostnader vid hanteringen av Din order från vår sida eller de speditörer vi arbetar med. Denna extra kostnad kan komma att debiteras Dig om felaktiga uppgifter angivits. Vi behandlar Dina personuppgifter med högsta försiktighet och garanterar, i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204), (fr.o.m 25/5 2018 GDPR) att Dina kunduppgifter endast används av Vellnez. Enligt Personuppgiftslagen har Du rätt att få den information som vi har registrerat om Dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort. Detta gör Du genom att kontakta vår kundtjänst på 0303-10039 eller på info@vellnez.se. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När Du besöker Vellnez webbutik sparas så kallade ”session cookies” på Din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor Du lagt i varukorgen. Om Du inte har cookies aktiverat i Din webbläsare kommer Du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från Din dator när Du avslutar Din webbläsare. Om Du har inaktiverat cookies kommer Du dock fortfarande kunna besöka vår webbplats.

Om Du har några önskemål som innebär en förändring i dessa villkor så ber vi Dig att kontakta oss på 0303-10039 eller info@vellnez.se så ska vi se till att hjälpa Dig på bästa sätt!

Vellnez, Uddevallavägen 5, 442 30 Kungälv

Telefon 0303-10039

Mejl info@vellnez.se

Juridiskt namn: JH Restaurangkonsult AB, 556858-2273